Posted on

ניהול פסולת בשטח אתר בנייה

פינוי פסולת בניין
ניהול פרויקט בנייה של בית פרטי הוא מורכב ומסובך כאחד. כל שלב בפרויקט נשען על השלב הקודם. החל בתכנון הבית, בחירת בעלי המקצוע והמשך בתהליך הבניה עצמו. פרויקט שמתוכנן נכון, עם שלד מסודר ונקי בסופו של דבר יעבור לשלב הבא בתהליך בצורה חלקה.
פינוי פסולת בניין משטח הבנייה יכול לגרום ליזם/בעל הבית לחיסכון או לחילופין להוצאות מיותרות עקב חוסר הבנה בתחום. קבלנים ומפקחים לא מעטים מתקדמים בתהליך הבניה תוך שאיפה לעמוד בלוחות הזמנים לעיתים תוך התעלמות מוחלטת משיקולים סביבתיים וכלכליים. ניהול נכון של הטיפול בפסולת הבניין בשטח הבניה והתאמת אפשרות האצירה (אחסון הפסולת), אופן ההעמסה והשינוע לתנאים האפשריים בשטח הבנייה יכול להיטיב עם הסביבה ולהביא לחסכון כספי ליזם.


מפעלי מיחזור ומטמנות גובים תשלום גבוה במיוחד עבור כל קוב שנכנס אליהם ומורכב מפסולת בניין מעורבת. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעלות הטיפול הגבוהה בחומר. מפעלי המיחזור מבחינים בין סוגי פסולת באמצעות משקל המשאית. כאשר בדר"כ מחיר הקליטה במרכז הארץ של פסולת בניין "נקיה" (פסולת בניין נקיה: מורכבת מבטון, ברזל אגרגטים, קרמיקה. ללא ניילון, פלסטיק, עץ וקרטון.) עומד על כ 70 ₪ לטון. כאשר במטמנות ומפעלי מיון רבים מתייחסים ליחס בין קוב/טון באופן זהה.
קוב: יחידת נפח
טון: יחידת משקל.
עלויות סילוק :
מחיר סילוק הפסולת מסווג לפי מחיר כניסה והיטל הטמנה.
היטל הטמנה : משולם למשרד להגנ"ס ועלותו נכון להיום כ 5 ₪.
מחיר הכניסה (Gate Fee) : נקבע בלעדית ע"י מפעילי האתרים
פסולת בניין נקיה ועודפי עפר – פסולת שמקורה בפסולת בניין ומשקלה מעל 5 טון מחיר
הכניסה כ 65 ₪ לקוב.
פסולת בניין מעורבת – פסולת שמקורה באתרי בנייה ומשקלה במשאית 16 קוב מתחת ל 5
טון. מחיר הכניסה כ 110 ₪ לטון.
פסולת תעשייתית: שמקורה באתרי בנייה ומכילה בעיקר עץ, קרטון, ניילון שאריות דבקים
ופלסטיק ומשקלה במשאית 16 קוב מתחת ל 3 טון. מחיר הקליטה במקרה
הזה יעמוד על כ 260 – 300 ₪ לטון.

**המחירים הנקובים לעיל ללא מע"מ, משתנים מעת לעת וכפופים לגובה היטל ההטמנה. **
בעקבות זאת אנחנו חייבים לעשות שינוי באופן שבו אנחנו מתייחסים לפסולת שאנו מייצרים בתהליך הבנייה. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות "הפרדה במקור"

הפרדת במקור:
כאשר אנחנו מדברים על הפרדת הפסולת במקור אנחנו מדברים על מיון הפסולת בשטח הבניה למרכיביה השונים. כך נוזיל מאוד את עלות הטיפול של מפעלי המחזור וכמובן את עלות הסילוק ליזם/בעל הנכס. לא יקרה כלום לפרויקט אם בחצי שעה האחרונה לעבודה יתרכזו העובדים בהפרדת הפסולת למרכיביה השונים ככל האפשר. הפרדה זו תסייע לא רק לסביבה אלא, בעיקר גם לצמצום ההוצאות של בעל הנכס.

אז מה עושים??
את הפסולת בשטח הבנייה נפריד למרכיבים הבאים:
ברזל: ברזל בניין משומש ולא משומש שכבר אין לקבלן צורך בו שווה כסף. יש לאצור אותו בערימה נפרדת בשטח האתר. ככל שהזמן יעבור ותהליך הבנייה יתקדם יצטברו בשטח כמויות גדולות של ברזל. ניתן יהיה להשתמש בחלקו לשימוש חוזר ובחלקו לא. ברור שכאשר אנו עושים שימוש חוזר בברזל אנחנו למעשה חוסכים לסביבה וכן גם לחשבון הבנק.
לאחר שסיימנו את השלד אנו יכולים לקרוא לקבלן איסוף ברזל שיגיע וייקח תמורת תשלום (שישלם לכם.) את הברזל למיחזור. כן, כן. הברזל שלכם שווה כסף ומחירו נכון להיום נע בין 150 ₪ – 400 ₪. תלוי במחירי הברזל בעולם.
עץ: העץ מכיל למעשה בין 25-35% מכמות הפסולת הכללית שמגיעה מאתרי בנייה. ברגע שתדעו להפריד את העץ מהפסולת שאתם שולחים למפעל הסילוק תצליחו להפחית בין 25% – 35% מכמות הפסולת. תוכלו להשתמש בעץ שנערם לטובת פרויקטים עתידיים, לתרום את העץ לאחרים או שתוכלו אם יתמזל מזלכם ובדיוק ל"ג בעומר לתת אותו לילדים למדורה. קיימים גם מספר מפעלים שקולטים עץ מלא בלבד לטובת גריסה ומיחזור. ניתן לגרוס את העץ המלא לשבבים לטובת מצע לולים, רפתות ואפילו לגריסה שתשמש כחומר גלם למפעלי תעשייה. הכל כמובן בתנאי שהעץ מקורו בעץ מלא והוא נקי.
ניילון ופלסטיק: חלק מחומרי הבניין מגיעים עטופים בניילון נצמד ואחרים בניילון רגיל. ניילון טוב כל עוד הוא נקי. ברגע שהוא נקי הוא שווה כ 800 ₪ לטון לניילון השקוף. בפרויקטים מסוג הבתים הפרטיים לא מספקים כמות גדולה של ניילון ולכן המעט שתוכלו הוא בסוף יום העבודה לאסוף את הניילון והפלסטיק לכלי אצירה קטן ולשפוך בפח היבש של הרשות המקומית. דין מכלי הפלסטיק זהה לדין הניילון במקרה הזה. במיוחד לאור העובדה שבמכלים מסתתרים שאריות נוזלים רעילים. חשוב מאוד להעביר אותם למפעלי מיחזור באמצעות הרשות המקומית ולא להטמנה בשטח הבניין או במטמנה.
אפשרויות העמסה
קיימות אפשרויות שונות להעמיס את הפסולת למשאית נעבור פה על כל האפשרויות הקיימות בשוק כיום וכמובן על התאמתם לסביבה של כל אתר בנייה. החל מהשיטה הכי מקובלת כיום בשוק שנתפשת כזולה אולם. זולה? מיד תראו כי היא אחת היקרות הקיימות.
1. הכנת מערום פסולת בשטח האתר ללא מיון והעמסתו באמצעות מחפרון על המשאית.

הסכם.נט – חוסך כסף ושומר על הסביבה

יתרונות השיטה:
א. אין

חסרונות השיטה:
א. לא מתקיים עקרון ההפרדה במקור. המשמעות היא שמשלמים עבור סילוק של חומרים שניתן למחזר או לבצע בהם שימוש חוזר.
ב. משלמים עבור מחפרון מעמיס, פינוי וסילוק הפסולת.
ג. כמות הפסולת בשיטה הזו היא הגדולה ביותר.
ד. אין בקרת תהליך. יתכנו העמסות קטנות בעוד שאצל מפעל המיחזור/מטמנה תשלמו עבור כל נפח האמבטיה.
ה. מזיק לסביבה.

2. הכנת מתחמים ייעודיים לפסולת מופרדים באיסכורית:
יתרונות השיטה:
א. מתקיים עקרון ההפרדה במקור – ניתן יהיה למכור ברזל ולשמר "חומר נקי"
ב. שטח האתר יישאר נקי במהלך ובסוף העבודה.
ג. ניתן להשתמש בחומרים קיימים על פני הזמנת חומרים חדשים (ברזל, עץ)
ד. ניתן להכניס משאית מנוף מדי פעם למתחם שתעמיס את עצמה בפסולת ברזל ותפנה אותה.
חסרונות השיטה:
א. המחיצות לא תמיד נשמרות – קושי ביישום.
ב. דורש שטח של תמיד נמצא.

3. הכנת מערום, העמסתו ופינויו באמצעות משאית מנוף:
יתרונות השיטה:
א. משאית מנוף עם גרף שמעמיס את עצמו.
ב. אין צורך במחפרון.
ג. עבודה מהירה ונקייה.
חסרונות השיטה:
א. מגבלת משקל – עפ"י חוק מוגבל לפסולת במשקל 7 טון בלבד.
ב. זמינות: לא תמיד זמינים.
ג. יש לזכור לסגור מראש עם מתקן הסילוק מחיר לפי טון ולא לפי קוב.

כפי שראיתם יש מגוון שלם של פתרונות פינוי. שימוש באחד מהם בצורה מושכלת יכול לעשות את ההבדל בין לבזבז את התקציב לבין לבנות בחוכמה.